Mitä on Pilates?

Pilates on alun perin saksalaisen Joseph H. Pilateksen (1883-1967) luoma voimistelumenetelmä, engl. Contrology. Varsinaisen elämäntyönsä hän teki studiollaan New Yorkissa Yhdysvalloissa yli 40 vuoden aikana. Laajan liikerepertuaarin lisäksi Pilates kehitti menetelmään kuuluvia harjoituslaitteita. Ns. ensimmäisen sukupolven opettajat jatkoivat menetelmän ohjaamista ja kehittivät sitä edelleen. Pilates-menetelmää on perinteisesti harjoiteltu yksityisohjauksessa. Myös pienryhmissä voi ammattitaitoisen ohjaajan johdolla oppia menetelmän perusteet.

Moderni Pilates ottaa huomioon nykytiedon kehon toiminnasta, harjoittelijan kehotyypistä ja kuntotasosta, jotta harjoittelu olisi turvallista ja vastaisi paremmin yksilöllisiin tarpeisiin. Modernin Pilates-harjoittelun yleistavoite on kehittää kehon optimaalista toiminnallista ryhtiä. Harjoittelun alkuvaiheessa fokus on erityisesti keskikehossa, koska on ensisijaista vahvistaa tasapainoisesti selkärankaa, lantiota ja rintakehää tukevia ja liikuttavia lihaksia sekä syventää hengitystä. Hartiakaaren, raajojen ja pään liikkeet nivelletään vahvaan keskikehoon. Harjoittelu vahvistaa kaikkia kehon lihaskerroksia tasapainoisesti, kun nivelten optimaaliset liikeradat opitaan ja lihakset alkavat toimia hyvässä yhteistyössä niille kuuluvalla tavalla. Esimerkiksi ulompien, globaalien tukilihasten tulisi kontrolloida nivelten liikeratoja ja siten koordinoida taloudellista ja vähäenergistä tuki- ja liikuntaelinten käyttöä. Syvien, lokaalien tukilhasten tärkeä tehtävä on tukea nivelten turvallista asentoa. Ne vahvistuvat parhaiten liikkuen ns. suljetussa ketjussa matalalla kuormituksella ja ne yleensä aktivoituvat ja vahvistuvat automaattisesti, kun lantio, rintakehä, hartiakaari ja pää opitaan vakauttamaan neutraalialueilla. Uloimmat, globaalit lihakset aktivoituvat nopeissa ja paljon voimaa vaativissa liikkeissä. Ne toimivat paremmin, kun syvemmät lihaskerrokset vahvistuvat, tukevat ja kontrolloivat liikkeitä.

Säännöllinen Pilates-harjoittelu kehittää voimaa, kestävyyttä, liikkuvuutta, kehonhallintaa, tasapainon hallintaa sekä kehotietoisuutta. Harjoituksia tehdään sekä matalalla että korkealla kuormitustasolla sekä pienillä ja isoilla liikeradoilla riippuen harjoituksen tavoitteesta.

Kuka voi harrastaa Pilatesta?

Moderni Pilates on kaikille sopiva looginen ja uusia haasteita tarjoava liikuntamuoto, jota kuka tahansa voi harrastaa. Harjoitusliikkeet voidaan soveltaa sopimaan kaikille kehotyypeille ja kuntotasoille ja sen terveyttä parantavasta vaikutuksesta hyötyvät kaikki.

Pilates-menetelmän ammattitaitoinen ja tuloksellinen ohjaaminen vaatii vuosien opiskelua; perehtymistä harjoitusliikkeisiin, ihmisen kehon toiminnallisen anatomian ja erilaisten kehotyyppien tuntemusta. Kun olet aloittamassa Pilates-harjoittelua, sinun kannattaa ottaa selvää ohjaajan ammatillisesta pätevyydestä. Ammattitaitoinen ohjaus tapahtuu yksityisesti tai pienryhmässä, jotta saisit yksilöllistä ohjausta.

Yksityistunnit / Private Sessions Ryhtianalyysitunti / Postural Analysis 75min, 85€

Yksityistunti /  Private Session 60min, 75€

5 yksityistuntia / 5 Private Sessions 5x60min, 340€, sis. ryhtianalyysin ja kotiharjoitusohjelman

Varaukset / Reservations
info(a)pilateshelsinki.fi

Reformer-laiteharjoittelu

Tutustu harjoitteluun »


Harjoitusmenetelmissämme yhdistyvät tehokkaan ja turvallisen harjoittelun periaatteet, sekä kehon toiminnallisuuteen liittyvä uusin tieto. Tulokset tuntuvat ja näkyvät jo muutaman harjoituskerran jälkeen.

Lue lisää »